Eerste weekje stage

12 mei 2017 - Golokwati, Ghana

Hee Hallo,

Deze keer een beetje anders dan de vorige keren, maar ik ga nu meer dan 2 dagen in mijn blog beschrijven.

9 mei: 1ste hele dag op de kinderafdeling

Vandaag voor het eerst een volle dag naar de kinderafdeling. Dat betekende weer vroeg op, want onze stage dagen lopen van 8.00 tot 14.00. Dat betekend wel dat we de taxi om 7.00 moeten pakken, want hij gaat pas als hij vol is.

Op stage was het een drukke dag, we hadden namelijk 4 opnames, 3 ontslagen.

De opnames moeten bijna altijd een infuus krijgen, dus dit kon ik mee helpen zetten. Het gaat er wel heel anders aan toe als in Nederland. In Ghana hebben ze bijvoorbeeld geen stuwband, maar gebruiken ze een deel van een infuusslang.

Verder prikken ze gewoon een paar keer als het niet lukt, of versteken ze de naald. Ook wordt er niet echt met het kind zelf gepraat, alleen met de moeder. Terwijl er ook kinderen van 5/6 jaar oud bij zijn, die best iets kunnen vertellen.

Verder heb ik een groot deel van de opnames mee mogen doen. Ik meten onder andere alle vitale waardes (pols, temperatuur en ademhaling). Bloeddruk meten ze hier eigenlijk niet.

Ook hadden 2 kinderen bloed nodig, dit heb ik ook mee kunnen aanhangen.

Al met al een behoorlijk drukke dag op stage.

’s Avonds hebben we dan ook niet veel meer gedaan en ben ik een beetje op tijd gaan douche en slapen.

10 mei: Relax en sit down

Ik had vandaag echt zin om naar stage te gaan, vooral omdat gisteren z’n leuke, drukke dag was.

Jammer genoeg was het vandaag totaal het tegenovergestelde van gisteren.

Het enige wat er vandaag op stage is gebeurt, is dat de dokter is langsgekomen. Dit duurde ongeveer een uurtje en daarin besprak hij alle kinderen op de afdeling.

Daarna heb ik bij één kindje het verband mee mogen verwisselen. Het kindje had ernstige brandwonden aan zijn linkerarm en een klein stukje op zijn nek.

De rest van de tijd hebben we gezeten en elke keer als ik op stond om ook maar het kleinste ding te gaan doen werd er gezegd dat ik kon gaan zitten en moest relaxen, want je hoeft het hier niet snel snel te doen. Als het echt heel ernstig is komen de ouders wel naar je toe.

Mijn stagedag was dus vandaag niet echt druk en heb ook niet echt veel kunnen doen, maar hoop dat het morgen anders is, maar dat kan je hier nooit zeggen.

In de avond heb ik een beetje in mijn boek gelezen en dit getypt, maar verder niet veel gedaan.

11 mei: weer een dag op stage

Vandaag weer vroeg op, want ik had weer stage. Dit keer duurde de rit naar het ziekhuis wel erg lang, ongeveer een uur. We zijn denk ik wel een keer of 6 gestopt, of om mensen op te halen, ze af te zetten of spullen af te geven. Net iets na 8 uur waren we op stage, maar ze doen er hier totaal niet moeilijk over als je wat later bent.

Op stage was het best wel oké vandaag, er mochten 8 kinderen naar huis. Verder moesten van een aantal kinderen het verband verwisseld worden. Twee met ernstige brandwonden, ze zijn beide ongeveer voor 5 procent verbrand.

Was best heftig om te zien, maar wel super interessant.

’s Avonds hebben we jam gegeten, dit zit eruit als een wortel van een boom, maar smaakt een beetje naar een aardappel.

De rest van de avond hebben we met z’n alle Skipbo gespeeld en ik had de eerste gewonnen, daarna jammer genoeg niet meer. Het was echter wel gezellig.

Ik ga dan nu ook maar weer afsluiten.

Tot de volgende keer!

1. Bea:
    16 mei 2017
    Het blijft leuk en interessant om te lezen, Britt.
  2. Oma en Opa Das:
    16 mei 2017
    Hallo Britt,

Weer een heel uitgebreide uitleg wat je daar zoal moet doen. We vinden het geweldig dat je ons op deze manier op de hoogte houd. We beleven zo alles
    wat jij meemaakt op een duidelijke mee en voelen ons ook zeer dicht bij elkaar. Doorgaan dus.

Groetjes aan iedereen en een gezellige tijd samen.

Oma en Opa