Omgeving verkennen

5 mei 2017 - Golokwati, Ghana

Hee,

Zoals ik in mijn tweede blog al heb gezegd, ga ik alle blogs onderverdelen in aparte dagen.

In deze blog kun je dan ook de 3de en 4de dag lezen, maar ook deze keer zal ik er wat foto’s en of video’s bij zetten.

3 mei: Ontmoeten en verkennen 1

Vandaag hebben we het ’s ochtends lekker rustig aan gedaan. We moesten niks, want we zouden ’s middags pas naar Hohoe gaan om een rondleiding te krijgen in het ziekenhuis. Dit is trouwens een ander ziekenhuis dan waar we in eerste instantie naartoe zouden gaan.

Rond de middag kwam ook één van onze huisgenootjes (Anne Jet) terug en hebben we hier kennis mee gemaakt. Later die dag zou ook Laura terugkomen, maar die was nog even richting haar stage.

Ook wij zouden snel kennis gaan maken met onze stageplek. Zoals hierboven al gezegd werd.

De rit van Golokuati naar Hohoe duurt ongeveer 20 tot 30 minuten en je betaalt ongeveer 3,5 cedi voor een enkel ritje. Deze keer hoefde we echter niet met de taxi, want Aloys reed.

In Hohoe zijn we als eerste naar een kleermaker gegaan, deze gaat voor ons stage jurkjes maken. We hebben alle maten laten opmeten en ze zijn als het goed is deze week klaar.

Daarna zijn we naar het ziekenhuis gegaan, waar we ons eerst moesten melden bij de administratie. Hier wordt alles geregeld voor onze stage. We zullen hier 5 dagen in de week stage gaan lopen, waarbij we allebei op een andere afdeling komen. Ook zullen we elke week wisselen van afdeling en kunnen we de laatste weken kijken op welke afdeling je nog een keer terug wil.

Tenslotte hebben we nog een rondleiding gekregen bij het ziekenhuis zelf, wat uit allemaal kleine losse gebouwtjes bestaat.

Daarna zouden we teruggaan, maar zijn we nog even langs een paar belangrijke punten gegaan. Zoals een bank waar we met onze pinpas kunnen pinnen, maar ook naar een supermarkt waar je bijna alles kan kopen wat je nodig hebt.

Vervolgens zijn we teruggegaan naar ons eigen huisje en hebben daar de rest van de avond een beetje gerelaxt. Tot ongeveer 20.00, want toen viel de stroom uit. Dus toen heb ik het verhaal van deze dag maar afgemaakt en ben ik gaan slapen.

4 mei: Ontmoeten en verkennen 2

We hebben vandaag weer kunnen uitslapen, want er stond nog niks op het programma, tot Aloys naar ons huisje op de compound kwam en vroeg of we ook nog graag een rondleiding wilden in Kpando zelf. Dit wilde we natuurlijk wel, dus ’s middags zou hij ons komen halen.

Ondertussen kwamen er nog 2 Nederlandse studenten (Thom en Laura) bij ons binnengelopen, zij verblijven in Mepe. Ze geven daar les op een basisschool, maar zijn voor een weekendje naar Golokuati gekomen. Wij vroegen dus meteen of ze ook mee wilde naar Kpando, omdat we daar die middag toch heen zouden gaan en dan konden ze wel mee. Dit vonden ze een goed idee, maar we moesten nog wachten op Aloys.

Na een tijdje hadden we echter besloten maar naar Aloys huis te lopen, waar hij net klaar stond om ons op te halen. Verder zou er nog een vrouw meerijden, die in Kpando woont en bij Aloys op bezoek was. Maar aangezien hier niet echt veel regels voor het verkeer zijn, of niet nageleefd worden was dit geen enkel probleem. We konden namelijk makkelijk met z’n 4e op de achterbank.

Eenmaal in Kpando aangekomen (ongeveer 30 minuten rijden), hebben we eerst de vrouw afgezet. Daarna zijn we doorgereden naar een houtbewerker, want daar moesten we nog iets ophalen voor andere studenten. Toen we daar eenmaal waren konden we het natuurlijk niet laten om ook even in zijn winkeltje te kijken. De man kan echt de mooiste dingen van hout maken, waardoor Tanne en ik besloten om zeker nog eens terug te gaan om iets door hem te laten maken.

Toen we daar klaar waren zijn we verder gereden. We kwamen onder andere langs het ziekenhuis waar we eigenlijk naartoe zouden gaan, maar zoals als eerder verteld was daar niet genoeg plek voor 6 studenten.

Uiteindelijk zijn we gestopt langs de weg en zijn we te voet verder gegaan. Het was namelijk erg druk op de wegen, want het was markt. Eerst zijn we langs het taxi- en trotro (een soort busje) station gelopen, want vanuit daar kan je overal naar toe.

Daarna zijn we over de markt gegaan, deze was zo druk dat je er bijna niet kon lopen en overal waren kraampjes (voornamelijk met hetzelfde). Op de markt zit echter ook een slager, waar ze vers vlees voor je snijden. Dit is allemaal rundvlees en kost allemaal hetzelfde, of je nu biefstuk of een ander deel neemt maakt niks uit. Ook zijn we naast een winkeltje gelopen waar ze kippenvlees verkochten, maar dit komt hier altijd uit de vriezer. Ook eten ze hier geit, kat, hond, nou ja eigenlijk alles wat beweegt en een beetje vlees aan zit.

Maar goed, al snel waren we klaar op de markt, want we hadden niet echt iets nodig. Wel zijn we op de terugweg nog even naar een kerk gegaan, want deze leek erg op onze kerken, terwijl de kerken hier meer lijken op gewoon woonhuizen. Daarom wilde we het verhaal erachter weleens horen. Nou blijkt dus dat Italiaanse missionarissen deze kerk hebben laten bouwen, maar dat de mensen hier er nog altijd super trots op zijn en hem daarom niet hebben afgebroken.

Na dat allemaal gezien te hebben was het toch echt tijd om terug te gaan naar Golokuati.

Eenmaal terug daar werden we nog door Wies en Aloys uitgenodigd om bij het afscheidsfeest van Wies te komen kijken, want dit zou op z’n Ghanees gebeuren. Dit leek ons wel leuk maar we gingen eerst eten. Waarbij de stroom het gelukkig/eindelijk weer deed.

We hebben planteenfrietjes gemaakt, een planteen lijkt een beetje op een banaan, maar is dat niet. Verder aten we er wat sla, ei en kippenworstjes bij. Echt super lekker allemaal.

Daarna ons snel een beetje netjes aankleden, of terwijl broek of rok aan tot voorbij de knie, even 2 minuten stilte vanwege dodenherdenking en op naar het afscheidsfeest.

Het afscheidsfeest was al begonnen, maar dat maakt hier allemaal niks uit. De tijd dat we er waren was het echter wel heel speciaal.

Na afloop zijn we naar huis gegaan en hebben we na een potje 30seconds besloten om naar bed te gaan.

Dus hiermee komt er een einde aan zowel de dag als de 3de blog. Kijk gerust ook naar de foto’s en ik zal snel weer wat schrijven.

1. Bea:
    7 mei 2017
    Leuk verhaal en mooi kerkje.
    Ben benieuwd of het ziekenhuis ook zo mooi is.
  2. Hannie:
    8 mei 2017
    Super leuk Britt jouw verhalen.
    Aan een mooi avontuur ben je begonnen.
    Fijn dat wij ook ervan mee kunnen genieten!!!
    Werk ze, maar bovenal geniet van Afrika
  3. Manja:
    8 mei 2017
    De eerste week zit er al weer op maar zo te lezen en te zien wel een leuke week. Dan nu echt aan het werk op stage. Veel succes allebei!
  4. Oma en Opa Das:
    8 mei 2017
    Hoi Britt, hier even alleen oma, wat een verrassing dat we jou zondag op de
    telefoon hebben gezien. Geweldig wat je daar allemaal mee maakt en ziet.
    Geniet er van, een geweldige ervaring en tot de volgende keer maar weer.
    En natuurlijk ook nog de groetjes van Opa.
  5. Fred en Chaya:
    9 mei 2017
    Leuk verhaal Britt, het is net alsof we er zelf bij zijn. Planteenfrietjes mag je voor ons ook wel 'n keertje maken als je in Nederland bent. Ben ook benieuwd naar je werkervaring. Je hebt niet voor niets een mooi maatpak gekregen toch? Veel succes daar !! Groetjes van Chaya en Fred
  6. Oma Diny:
    10 mei 2017
    Mooi om dit te kunnen doen leuke verhalen veel sucsesmet je werk liefs oma